Fešta Sv. Antona u Portugalu

Savoring Sardine Heaven

Gledajući iz prodavnice u Lisabonu, u Portugalu, bio sam svedok parade starinskih konvertibilnih automobila koji su napredovali duž avenije Liberdade: bili su ispunjeni nevestima u svim veličinama, oblicima i godinama, obučenim u sve svoje svadbene svlačionice.

Vlasnik prodavnice mi je rekao da su to "neveste sv. Ante", poznate i kao "sveti spasitelj", a to je bio dio slavnih tradicija od 12. do 14. juna. Rekao je da gradska skupština tradicionalno domaćini svadbenim parovima besplatno ako su siromašni.

Bio sam u Lisabonu da proslavim Feast Sv. Antona i počeo je dan prisustvujući masi u svojoj crkvi. Prošao sam kroz gomilu do prednjeg oltara i naišao na zlatnu i kristalnu relikviju. Prilikom detaljnijeg pregleda sam uočio neku vrstu kosti. Kasnije sam saznao da je bio dio prave podlaktice sveca.

U prednjem lobiju crkve bila je mala prodavnica poklona. Ono što me je stvarno uhvatilo, bila je grupa žena koje su prodavale hlebove vreće o veličini loptica za golf. Ljudi su gurali i gurali da ih kupe. Primetio sam da su se mnoge žene vratile u crkvu i pritisnuli hleb na staklenim portretom sveca.

Zatim sam primetio da je nekoliko žena pila poruke na listovima papira, preklapajući ih i držeći ih u okvir oko portreta. Pratio sam odelu i napisao posebnu molitvu, objasnio ga je i podmetnuo ga u ram sa mojom kruhom za hljeb.

A Touching Tradition

Tradicija "Hleba sv. Antona" traje od 1263. godine kada se dijete utonulo u rijeku Brenta kod bazilike sv. Antona u Padovi. Majka je otišla u sveti Anthony i obećala je da će joj dijete biti vraćeno u život, dala siromašnom količinu pšenice jednaku težini njenog deteta.

Njen sin je spašen, a obećanje je održano. "Sveti Antonijev hleb", onda, je obećanje davanja milosti u zamenu za uslugu koju je Bog tražio posredstvom sv. Antona.

Za fanove Fadaa

Muzički entuzijasti željni da čuju fado, emocionalna, dramatična muzika posebno na Iberijskom poluostrvu često pronalazi sliku Anthonya odmah iza fadista (pevača) i instrumentalista.

Fado je dolazio mnogo posle Anthonyja, ali glavna tema je nostalgija i hrepenenje - zbog onoga što je izgubljeno i za ono što nikada nije bilo. Anthony se uklapa u ovu scenu.

Otišao sam iz crkve da vidim šta drugo mogu otkriti o sv. Anthonyju.

Anthony of Padua

Čovek koji je mnogim poznavao kao Anthony of Padua bio je portugalski. Bio je duhovni mornar, tražeći nova zemlja duše, baš kao što su i ostali portugalski istraživači provalili u nepoznate vode.

Imao je širok svetski pogled na otkrovitelja - i postao je neustrašivi misionar koji je prvi put putovao u Maroko, a potom i preko južne Francuske i sjeverne Italije peške.

Dok je u Rimini, na jadranskoj obali Italije, naišao je na neke poteškoće u tome da je lokalno stanovništvo saslušalo. Nedugo oduševljen, sišao je na obalu, gdje reka Ariminus udara u more i poče da govori sa ribama.

Mnogo riba

Nešto ranije je rekao nekoliko reči kada je iznenada tako sjajna riba, mala i velika, prišla do banke na kojoj je stajao. Sve ribe su držale glavu izvan vode, i činilo se da je pažljivo pogledao na lice St Anthony; svi su bili uređeni u savršenom redu i najmirnije, manji ispred banke, nakon čega su oni malo veći, a poslednje je bila voda dublja, najveća.

Dok je nastavio da govori, riba je počela da otvara usta i pokloni glavu, trudići se koliko god je bila u njihovoj moći da izraze svoje poštovanje. Ljudi u gradu, saslušavajući čudo, naterali su se da pokažu.

Sardine su lokalna specijalnost

Čuo sam da su sardine predstavljale te čudesne ribe i bile su važan dio svečanosti.

Ušao sam u lijep restoran koji gotovo salivirajući razmišljajući o ukusnoj ribi na ručku.

Žao mi je, maštar se skoro snežnio dok je rekao da nemaju sardine. Pokušao sam nekoliko drugih restorana bez koristi.

Tek kada mi je neki momak u muzičkoj prodavnici uperio malu ulicu koja je bila obložena spoljnim stolovima i raznim malim restoranima koje sam pronašao.

Oni su bili ponosno prikazani u svojoj srebrnoj slavi u frižideru. Ručak je bio božanski!

Ispostavilo se da se otvaranje sezone sardine poklapa sa praznikom Sv. Anthony-a i širom grada ljudi su ih grili na svakoj vrsti roštilja. Fensi restorani ne mogu da se takmiče i ljudi ne plaćaju svoje cene za ovu lokalnu specijalnost.

"The Matchmaker Saint"

Slava čuda sv. Antona se nikada nije smanjila, pa čak i danas se priznaje kao najveći čudesni radnik vremena.

Posebno je pozvan na oporavak izgubljenih stvari. Takođe, protiv gladi, neplodnosti; patron amputacija, životinja, čamaca, brazilskih, domaćih životinja, starijih osoba, majki koja očekuju, vjere u Blaženi Sakrament, Ferrazzano, ribari, žetve, konji, Lisabon, niže životinje, pošta, mornari, potlačeni, Padova, pauperi, Portugal , mornari, sterilitet, svinjski džemperi, Indijanci Tigua, putovnice, putnici i vodeni ljudi.

13. juna je Dan Sv. Antona

Sveti Anthony je poznat kao svetitelj sprave i uoči njegovog dana, 13. juna, djevojke pokušavaju različite metode saznanja koga će se udati.

Jedan omiljeni način je da devojka popuni usta vodom i drži je dok ne sazna ime dečaka. Ime koje ona čuje je sigurno da je ona njenog budućeg muža!

Drugi način prepoznavanja "džentlmena" je da napravite sporazum sa sv. Antonom znakom ili predmetom koji vas samo dvoje znate.

Popularan ritual savetuje:

Jedne žene poznate su da kupuju malu statuu sv. Antona i da ga polože (ili pokopaju) naopačke nedelju dana, ucenjujući ga da ga samo uđe u normalan položaj nakon što nađu dobrog muža.

Šarmantan običaji tog dana je da mladi čovek predstavi bosiljak za djevojku za koju se nada da će se udati. Unutar latica je stih ili poruka koja ukazuje na strast mladića.

Pecine bosiljka prikazane su na skoro svakom balkonu oko grada i često se daju kao pokloni sa malim stihovima koji pozivaju na sv. Antona ili ljubavi i naklonosti za primaoca.

Proslavlja sv. Antona

Kada ceo grad proslavlja sv. Antona noći od 12. do 13. juna, izgrađeni su oltari, parade se održavaju i uređene ulice vazduh je ispunjen ukusnim mirisom sardina koji se grili na vatri koji pokrivaju skoro svaku ulicu, posebno u Alfama okrugu grada.

Najveća parada je Marchas Populares, uz aveniju Liberada. Našao sam idealno mesto za gledanje nedaleko od mog hotela zajedno sa nekoliko prijatelja i gledao kako su prolazili bezbroj maršruta.

Svako susedstvo u Lisabonu ima svoj kontingent sa šarenim kostimima, plovcima i marširajućim bendovima. Postoji nagrada za najbolju grupu, ali kako se parada nastavila ponoći, prijatelji i mi smo gladni i krenuli smo u Alfama okrug za sardine.

Bili smo pozvani u malu baru susedstva koja je imala patio iza njega. Tamo su nas lečili sjajnim sardinima na roštilju, poslužili na kruhu hleba na papirnim tablicama i salvardama.

Popili smo sangriju iz plastičnih čaša i lizali prste dok smo stigli u drugu ribu. Gomila kostiju stajala je usred našeg stola i još uvijek je riba stalno dolazila. Bio sam u sardinskom raju.

Od svih lepo pripremljenih jela koje sam imao u Portugalu, ova ponoćna užina ostaje vrhunac.