Mount St. Helens: Lični račun

Eruption

Kao rođak u Vašingtonu, imao sam neuobičajenu priliku da lično doživim erupciju Mount St. Helens i njegove posledice. Kao tinejdžer koji je odrastao u Spokaneu, živio sam kroz različite faze, od inicijalnih nagoveštaja na erupciju do vrućeg, gustog pepela i dana života u svetu koji je postao siv. Kasnije, kao ljetni praktikant Weyerhaeuser, imala sam priliku posjetiti privatna zemljišta šumske tvrtke u zoni eksplozije, kao i one dijelove devastiranog zemljišta koje su javne.

Mount St.

Helens je doživeo do kraja krajem marta 1980. Zemljotresi i povremeni parni i pepeljari su nas sve držali na ivici naših mesta, a događaj smo tretirali kao novinu, a ne kao ozbiljnu opasnost. Sigurno smo bili sigurni u istočnom Vasingtonu, 300 milja od jezgre koji su odbili da napuste planinu i lukavice koje su se spustile da budu deo opasnosti i uzbuđenja. Za šta smo morali da brinemo?

Ipak, svakodnevna diskusija se okretala oko najnovije aktivnosti na vulkanu, kako seizmičkom, tako i ljudskom. Dok je rastao na strani Mount St. Helens, gledali smo i čekali. Ako i kada vulkan izbroji, svi smo imali vizije struja sjaja lave koja je puzala niz planinu, kao i vulkani na Havajima - bar sam i ja.

Konačno, u 8:32 u nedjelju, 18. maja, planina je pala. Sada znamo užasne stvari koje su se dešavale tog dana u zoni eksplozije - izgubljeni životi, slapovi od blata, vodeni saobraćajnici.

Ali u nedjelju ujutro, u Spokanu, još uvijek nije izgledalo stvarno, još uvijek nije izgledalo kao nešto što bi direktno dodirnulo naše živote. Dakle, iz moje porodice i otišao sam da posetim neke prijatelje sa druge strane grada. Bilo je nekih razgovora o pepeo, ali u zapadnom Vasingtonu je došlo do pepela iz malih erupcija.

Svi su ga upravo ispraznili i otišli oko svog posla, nema veze. Kada smo stigli u kuću naših prijatelja, okupili smo se na televiziji kako bi gledali najnovije vijesti. U to vrijeme nije bilo raspoloživog filma koji je pokazao ogromnu plavu koja je ispuštala pepeo u atmosferu. Glavno upozorenje da će se dogoditi nešto čudno došlo je od satelita koji su pratili oblak pepela dok je krenuo ka istoku, a nadrealistični izveštaji iz gradova gde je pepeo počeo da pada.

Uskoro smo mogli sami da vidimo prednju ivicu oblaka pepela. Bilo je kao da se crna prozorska nijansa povuče preko neba, brišući svetlost sunca. U ovom trenutku, erupcija na planini St. Helens postala je sasvim realna. Moja porodica je skočila u kola i krenuli smo kući. Ubrzo je postala mračna kao i noć, ipak je i dalje rano popodne. Eš je počeo da padne dok smo se približavali kući. Napravili smo ga u jednom komadu, ali čak i na kratkom crtu od automobila do kuće vreli pasti pepela malterisali su našu kosu, kožu i odjeću sivim sivim česticama.

Sljedeća zora otkrila je svet pokriven bledoj sivom, nebo je oblak koji smo mogli da dohvatimo i dotaknemo ruke. Vidljivost je ograničena. Škola je otkazana, naravno.

Niko nije znao šta da radi sa svim pepelom. Je li to kiselo ili toksično? Ubrzo saznamo trikove koji su potrebni da funkcionišu u omotaču, omotaču toaletnog papira oko filtera za vazduh automobila i šalova ili maski za prašinu oko lica.

Ljeto 1987. godine proveo sam kao pripravnik za The Weyerhaeuser Company. Jednog vikenda, prijatelj i ja smo odlučili da kampujemo u Nacionalnoj šumi Gifford Pinchot, u okviru koje se nalazi Nacionalni vulkanski spomenik Mount St. Helens i značajan dio zone eksplozije. Bilo je više od sedam godina od erupcije, ali do sada je bilo malo poboljšanja puteva u zonu eksplozije, a jedini centar za posjetioce bio je na Srebrnom jezeru, dobru udaljenost od planine. To je bio maglovito, oblačno dan - izgubili smo vožnju na šumskim putevima. Završili smo na neprovedenoj, jednosmernoj petlji koja nas je odvela u zonu eksplozije.

S obzirom da nismo imali nameru da vozimo u oštećeno područje, bili smo nepripremljeni za znamenitosti koje su nas pozdravile. Pronašli smo milje i milje sivih brda koje su prekrivene crnim drvenim lišćarima, iskopane ili iskorenjene, sve što leži u istom pravcu. Niskotlačni pokrivač je samo dodao na hlađeni efekat devastacije. Sa svakim brdom koje smo grebali, to je bilo više od istog.

Sutradan smo se vratili i popeli na Windy Ridge, koji gleda Spirit Lake prema vulkanu. Jezero je prekriveno hektarima plutajućih trupaca, koje su na jednom kraju stisnute. Područje oko grebena, kao i većina područja koje smo istraživali u okviru Nacionalnog spomenika vulkana, još uvijek je pokopan u pijesku i pepeo. Morali ste izgledati veoma teško videti tragove oporavka biljaka.

Kasnije istog leta, Weyerhaeuser nas je obavljao sa stažistima do terenskog putovanja u njihove šumske zemlje, drvoprerade i druge operacije. Odvedeni smo na područje zone eksplozije koja je bila u privatnom vlasništvu šumarske kompanije, gdje je ponovno zasad bio već započet. Razlika između ove oblasti, gde je šuma od visokih zimzelenih ploda pokrivala padine, bila je upadljiva u poređenju sa javnim zemljištem u zoni eksplozije, koja je ostala da se oporavi sami.

Od tog leta, ponovo sam posetio Nacionalni vulkanski spomenik Mount St. Helens i novi centri za posetioce nekoliko puta. Svaki put, zapanjen sam na primetnom nivou oporavka biljnog i životinjskog života, i impresioniranim eksponatima i ponudama u centrima za posjetitelje. Iako je veličina efekata erupcije još uvijek očigledna, dokazi o moći života koji se mogu ponovo potvrditi je nesporan.